dissabte, 14 de novembre del 2020

LA MATANÇA

Matança al carrer S.Xoxim.Cotesia de Juanvi Tomas


                 “A cada porc li arriba el seu S. Martí” diu el refranyer. La festivitat de S.Martí de Tours es celebra el 11 de novembre i tradicionalment es considerava que era la data en la que començava l’ hivern, temps entre altres coses de fer la matança del Porc.

                 Els dies de la matança eren uns dies molts assenyalats per a les famílies perquè eren uns dies de molt de treball però també de celebració, on es reunien membres de la família i amics per ajudar  en la tasca de matar el porc i preparar-lo per a que servira de reserva alimentària i assegurara les proteïnes i grasses necessàries  als membres de la família durant tot un any. La tasca de matar el porc era encomanada al matador,  que amb tots els ferraments  necessaris s’encarregava  de matar-lo, pelar-lo i després esquarterar-lo.

                Prèviament es criava el porc a casa. Uns deus mesos abans es compraven un o dos porcs xicotets i els portaven a casa per criar-los. Els tancaven dintre de la porquera i allí els donaven menjar perquè anaren creixent i engreixant.  Una tasca diària era preparar el beuratge del porc que consistia en productes de l’horta com: carabassa, creïlles, moniatos... que es bullien i es mesclaven amb segó o trenquilló de dacsa, també els donaven pomes o peres, i restes de menjar com les pells de meló,etc. Quan el porc pesava deu o dotze arroves ja estava bo per a matar. Si se n’havien criat dos, un d’ells es venia. El dia d’abans l’home preparava uns costals d’ argelagues  per a sofrimar el porc i les dones s’encarregaven de pelar i bullir la ceba en una caldera per a fer les botifarres.

                Arribat el dia s’havia de matinar per preparar-ho tot, abans s’esmorzava bé perquè el dia seria llarg i dur. Es posava una taula de fusta resistent a la porta de casa i es portava el porc que amb les potes lligades el pujaven a la taula entre tres o quatre homens que s’encarregaven de subjectar-lo mentre el degollaven. Amb un ganxo clavat a les barres (mandíbula) li subjectaven el cap mentre el matador el degollava. La sang queia a un llibrell  que una dona no parava de remenar per a que no  quallara. El porc tenia que ser ben degollat per a que traguera tota la sang.  Una vegada mort es passava a sofrimar-lo: amb argelagues enceses que li se passaven per damunt anaven cremant tots els pels que tenia, açò deixava anar una olor característica. Una vegada sofrimat amb ganivets li rascaven tota la pell per eliminar els pels cremats i restava amb una pell blanca. Després ja se l’entraven a casa per penjar-lo i obrir-lo traient tots els budells i vísceres. Les dones s’encarregaven de netejar  el budell, s’els emportaven al riu i allí anaven llavant-los al temps que els giraven (la part de dins  a fora) per a que no restara cap tipus d’excrement  i poder  utilitzar-los per embotir. Eixe dia ja es provava el porc menjant-se algun tros de cansalada entreverada, la cua, el fetge... que es torrava al foc  El porc es deixava penjat fins l’endemà que era quan s’escomensava tot el procés d’elaboració: amb la sang, ceba i cansalada es feien les botifarres: la pasta s’embotia als budells. Amb el magre picat i cansalada picada es feia la pasta de les llonganisses blanques que també s’embotien en els budells. Utilitzant especies com el pebre roig es feien les llonganisses roges i xoriços. Els budells mes grossos s’omplien de diferent mescles per fer la sobrassada i el gosset o poltrota.  Amb totes les mescles s’havia de fer el Tast, que consistia en provar-ho abans d’embotir per a veure si tenia el sabor que tocava. Aquesta tasca la solia fer alguna dona experimentada. Les botifarres es bullien en una caldera de coure i després es penjaven per a secar. Per els costat de la caldera quedaven unes restes de grassa d’un color rogenc , era el sagí, que guardat en una orsa servia per untar el pa del berenar dels xiquets. L’embotit es penjava de les bigues d’alguna cambra de la casa que fora seca i airejada per assecar-se. Les botifarres quan hi havia humitat, per a que no es floriren es penjaven a la llar de casa per assecar-les. De les dues cuixes  del porc es feien els cuixots: s’havia de traure tota la sang per a la qual cosa amb els dits havien d’anar prement la carn, després es colgava de sal dintre d’una caixa de fusta durant tres o quatre setmanes. Una vegada salat s’adobava amb pebre roig i es penjava per a que es secara tapat amb alguna tela o xarxa per evitar que el cagara la moscarda. També es podien salar les dos potes de davant. Tot el magre s’utilitzava per fer l’embotit i el llomello es podia adobar. Les costelles es feien a trossos, es fregien  amb l’oli d’oliva  i es posaven en una orsa de ceràmica cobrint-les amb l’oli de fregir-les( era el frito). D’ací les treien per fer l’arròs o un guisat. La cansalada també es podia salar o fondre en una caldera per a guardar-la en una orsa. Les orelles,morro o peuets també eren molt apreciats per el seu caràcter gelatinós. En resum totes les part del porc eren apreciades i aportaven proteïnes i grasses a tota una família durant tot un any. Els dies de la matança o porquejada també servien per ajuntar a la família en el treball i la celebració, era una tasca de col·laboració entre els membres de la família. En acabar es regalava a familiars, amics o veïns el present: aquest consistia en un plat on es posava diferents productes fruit de la matança: un trocet de cansalada, una botifarra,llonganissa,un osset...productes que s’havien de consumir al moment i que eren un obsequi per celebrar l’esdeveniment.

                Entre els meus records d’infància estan els forts crits del porc al ser degollat quan a les 9 del matí anava cap a l’escola, també l’olor de sofrimat. Els avanços de la societat de consum, els canvis en el món rural, l’establiment de noves normes sanitàries han acabat amb aquesta tasca tan necessària com ancestral restant  com un reducte enfocat cap al turisme en aquells llocs que es conserva i amenaçat per intransigents animalistes.


 

 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada