dissabte, 23 de maig del 2020

RETAULE DE LA MARE DE DÉU DESAMPARATS





                Situat en la façana del Mas de Barratxina, en les proximitats del poble de Benilloba.
                El plafó consta de 35 taulellets (7x5). Amb unes dimensions aproximades de 140x100 cm. Esta col·locat dintre d’una fornícula d’uns 10 cm de fondària i coronat per una teulada d’escasses dimensions. En la part superior de la fornícula penja un plafó elèctric modern per a la il·luminació. Este plafó ceràmic va substituir, allà pels anys 80 del S. XX un anterior, deteriorat, al que faltaven alguns rajolets però  amb la mateixa advocació i  del que no disponc  de foto.
               L’origen de la devoció a la Mare de Déu dels Desamparats està en la creació en València en1410 de “ l’hospital de Ignoscents, Folls e Orats” el primer hospital del món on s’acollien malalts mentals. En 1414 es crea una confraria la missió de la qual era assumir els costos de l’hospital al temps que ampliava les seues funcions: enterrar els cadàvers dels ajusticiats i desconeguts, acompanyar als condemnats a mort, acollir als desemparats, als xiquets expòsits, etc. En 1416 el rei Alfons el Magnànim firma un Real privilegi pel que autoritza la construcció d’una imatge per a la confraria. La imatge amb el pas del temps pren el nom de "Nostra Dona Sancta María dels Ignocents". En1493 per un Real Privilegi del rei Ferran el Catòlic es decideix que a partir de este moment la imatge fora intitulada como "Nostra Dona dels Desamparats". La imatge actual esta exposada en la Basílica de la Mare de Déu al costat de la catedral de València.
               La iconografia actual és una imatge de la Verge  de peu, amb l’espatlla corvada i el rostre mirant cap avall. Porta un ram d’assutzenes i una rosa ( símbol de la seua puresa)  en la ma dreta i a Jesús xiquet en el braç esquerre. Jesús porta una creu recolzada al muscle ( fent referència  a que porta el pes dels pecats del home). Dos xiquets agenollats ( Sants Innocents Màrtirs) enfrontats i amb les mans juntes  miren a la mare de déu, mentre que la capa els dona protecció i empar. El nimbe està format per una aureola d’estels (apocalipsi de S.Joan) i la corona que porta la proclama reina dels cels. La mare de Déu esta coberta per una gran capa.
               La imatge del plafó ceràmic imita a la imatge de la basílica, porta els mateixos atributs però la seua representació està molt més barroquitzada, ja que tant al túnica com la capa de la Mare de Déu i el jesuset estan ornades amb una gran quantitat de perles, collars,flors, creus... La creu del Jesuset esta feta tota ella de perles. L’aureola i la corona, encara que daurades, presenten una gran quantitat de detalls fins i tot els xiquets           estan carregats de collars. Hi ha que destacar el treball del ceramista,la minuciositat i meticulositat amb que ha fet l’obra. En la composició la Mare de Déu apareix del cel per una finestra que s’obri entre els núvols. La gama de colors utilitzats es molt amplia, encara que dominen el blau,daurat i blanc, s’estén al verd,rosa,negres...
               El retaule esta signat per S. Aguilella Vidal, que es un artista ceràmic, nascut a Onda en 1924 i desaparegut en 2005, d’un obra ceràmica molt extensa amb temes profans i religiosos, que va des de cartells, murals, paisatges, passant pels rajols de cuina  i oficis , fins a plafons de temes historicistes i folklòrics.
               Uns 40 cm. més avall del plafó ceràmic una placa incrustada en la paret de 2x3 rajolets de fons blanc i escriptura en negre recorda i anuncia el privilegi de les indulgencies per aquells que resaren davant de la imatge. Estes indulgencies van ser concedides per l’arquebisbe de València Mariano Barrios Fernàndez.Este, nomenat  arquebisbe de València en 1861 va ocupar el càrrec fins a 1876, per tant podem pensar que la placa seria col·locada per esta època i ens informa de la antiguitat d’ ella.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada