3.
Situat a la
façana de l’església en la plaça amb el mateix nom.
Consta de 45
rajolets (9x5).És el retaule ceràmic de majors dimensions de tot el poble. Amb
unes dimensions aproximades 180x100 cm. El plafó s’adapta perfectament a la
fornícula en la que està col·locat i que té uns 10 cm. de profunditat. La
fornícula esta emmarcada per carreus de pedra tallada amb les
arestes rebaixades i reduïdes a un quart de cilindre amb una finalitat
d’ornament i augment del grau de visió. El plafó ceràmic esta col·locat en el
centre de la façana, centrat exactament damunt de la porta i sota la finestra
amb vidriat. Formant tot en el conjunt un retaule en el que el tema central és
S. Joaquim, Sta. Anna i La Mare de Déu xiqueta fent al·lusió a l’advocació a la
que està consagrada l’església que és La Nativitat de la Mare de Déu.
El tema està tret dels evangelis
apòcrifs, concretament de Protoevangeli de
Santiago en que relata la història de S. Joaquim i Sta. Anna i el
naixement de Maria. Este tema es
repeteix en moltes obres d’art a les que se li dona culte en diferents
esglésies.
En esta imatge es representa a S.
Joaquim plantat mirant com Sta. Anna asseguda en un banc amb un pergamí
desenrotllat damunt de les cames senyala amb l’índex de la mà dreta
l’escrit a una Maria xiqueta, que agenollada i amb una postura de
recolliment mira on li diu sa mare. Al temps que Sta. Ana amb l’índex de la mà
esquerra senyala cap amunt, cap al cel. Els tres personatges tenen l’aureola
que els rodeja el cap com a símbol de la seua santedat. Tota l’escena es
observada per l’Esperit Sant en forma de colom davant del triangle diví que
surten d’una finestra celeste. L’Esperit Sant guia l’educació de Maria. S.
Joaquim està representat com una persona major, com sempre amb la barba blanca.
Sta. Anna encara que adulta no sembla vella. L’escena passa a l’aire lliure, en
un banc d’un espai acotat per un mur i darrere apareixen arbres, muntanyes i
una edificació imitant les construccions
d’orient. En primer pla i davant del banc un cup guarda els pergamins i davant
del mur dos gerrons, el gran amb flors, omplin l’escena. En la part de baix la
inscripció:” S. Joaquin Padre de Nuestra Senñora” en al·lusió al patró de
Benilloba.
El plafó ceràmic es quasi
monocolor: predomini del blau en diverses tonalitats. A més està el marró
per destacar la figura de S. Joaquim i
el blanc per al mantell de Sta. Anna i la túnica de Maria. També blava i blanca són les formes de la sanefa
que envolta l’escena. L’estat de tot el retaule es molt bo a excepció d’un
taulellet que està partit i altres dos que tenen resquills en la ceràmica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada